תפקידו ואחריותו של פרקליט משרד הביטחון

בדומה למערכת המשפט האזרחית המוכרת לכולנו, לצבא קיימת מערכת משפט צבאית משלה, האחראית על תיקון, חקיקה ושפיטה של חיילים במקרים בהם בוצעו עבירות שונות. אחת היחידות הצבאיות המסייעות בתחום המשפטי היא הפרקליטות הצבאית. במאמר זה נתמקד בתפקידו ואחריותו של פרקליט משרד הביטחון

 

מערכת המשפט הצבאית

לצה"ל קיימת מערכת משפט עצמאית, האחראית על חקירה והעמדה לדין של חיילי צה"ל במקרים בהם בוצעו עבירות משמעת ו/או עבירות פליליות. מערכת המשפט הצבאית דומה במהותה למערכת המשפט האזרחית, כאשר ההבדלים העיקריים בין השתיים הם:

שופטים

במערכת המשפט האזרחית השופטים ממונים על ידי הוועדה למינוי שופטים ואילו במערכת המשפט הצבאית, השופטים הם אושיות משפטיות מהצבא.

ענישה

בניגוד למערכת המשפט האזרחית, עונשי מאסר לתקופה קצרה הם עונשים שכיחים למדי בבתי המשפט הצבאיים, זאת בנוסף על סוגי ענישה ייחודיים, כמו פגיעה בדרגה, ריתוק לבסיס ועוד. בנוסף, במערכת המשפט הצבאית קיימת נטייה להחמיר בענישה על עבירות הנוגעות לפגיעה בערכי הצבא וזאת מתוך ההכרה בצבא כגוף שנועד גם לחנך את המשרתים בו לערכים מסוימים.

 

תפקידו ואחריותו של פרקליט משרד הביטחון

הפרקליטות הצבאית היא הגוף הצבאי האמון על הטמעת שלטון החוק וערכי המשפט והצדק בצבא וזאת באמצעות: אכיפה ופיקוח, מתן הגנה משפטית לחיילים, הענקת שירותי ייעוץ וייצוג משפטיים ולימוד דיני הצבא בקרב חיילי צה"ל. למעשה, מי שמפקח על המערכת הוא פרקליט משרד הביטחון, אשר בנוסף לכך, אחראי לוודא כי מערכת המשפט הצבאית עומדת בסטנדרטים המשפטיים הבינלאומיים.

 

תביעות כנגד משרד הביטחון

מערכת המשפט הצבאית נועדה לשמור על החוק והסדר בצבא, אך לעיתים ובמסגרת השמירה על זכויות החיילים, נדרש להגיש תביעה כנגד משרד הביטחון במטרה למצות את הזכויות המגיעות לכם, תביעה אותה מומלץ להגיש עם משרד עו"ד צבאי מקצועי – משרד עו"ד גרינברג ושות'. בין התביעות הנפוצות ביותר המוגשות כנגד משרד הביטחון נמצאות:

נכות כתוצאה מהשירות הצבאי

במידה ועברתם תאונה, פציעה או מחלה במהלך ועקב השירות הצבאי ובגינן נקבעו לכם אחוזי נכות בשיעורים מסוימים, הרי שניתן יהיה להגיש תביעה כנגד משרד הביטחון ולדרוש פיצויים בהתאם.

רשלנות רפואית

תביעות רשלנות רפואית כנגד משרד הביטחון מתייחסות למקרים בהם נגרמו לתובע נזקים שונים בשל רשלנות רפואית, היכולה להתרחש בכל שלב של הטיפול הרפואי.

נפגעי פעולות איבה

במסגרת חוק התגמולים לנפגעי פעולות איבה, ניתן להגיש תביעה לפיצויים ממשרד הביטחון.

 

כיצד עורך דין צבאי יוכל לסייע לנו?

בין אם אתם עומדים בפני אישומים שונים ובין אם אתם מתעתדים להגיש תביעה כנגד משרד הביטחון, חשוב שיהיה לצדכם עורך דין צבאי מקצועי ומומחה בתחום, אשר יכוון וילווה אתכם לאורך כל התהליך, החל משלב גיבוש התשתית הראייתית והצגת הטיעונים בצורה ברורה ועד לקבלת התוצאות הטובות ביותר למקרה שלכם.

 

לסיכום

הפרקליטות הצבאית אחראית על אכיפת הסדר והמשפט בצבא, פרקליט משרד הביטחון הוא הגורם האחראי לוודא כי מערכת המשפט הצבאית עומדת בסטנדרטים המשפטיים בישראל ובעולם וכאשר אתם עומדים לדין צבאי או מתכוונים להגיש תביעה כנגד משרד הביטחון, חשוב ומומלץ לפנות לשירותיו של עו"ד צבאי שייצג אתכם נאמנה.

מערכת המשפט האזרחית

אולי תאהבו גם את:

מה העונש על נפקדות מהצבא?

כמו לאזרחים, גם לחיילים ישנן חובות וזכויות המלוות אותם במהלך השירות הצבאי. בין אם מדובר בחייל המשרת בשירות קרבי או בשירות של ג'ובניק, ישנם מעשים

קרא עוד »
התפרצות סכיזופרניה בצבא

 האם התפרצות של מחלת הסכיזופרניה במהלך שירות צבאי יכולה להיות קשורה לעצם השירות? חיילים אשר המחלה התפרצה אצלם בזמן הצבא טוענים פעמים רבות על קשר

קרא עוד »