הבניין מתפרק? תמא 38 זה הפתרון

ישראל נחשבת אמנם למדינה צעירה בשנים, אך קיימים בה לא מעט מבנים מיושנים, שהזמן, מזג האוויר ונזקים שונים נתנו בהם את אותותיהם. מלבד הפגיעה האסתטית, הרי שמדובר בסכנה בטיחותית של ממש. מציאות זו הביאה את המדינה לתכנן תכנית ייעודית לשיפוץ וחיזוק של אותם המבנים, תכנית המוכרת בשמה – תמ"א 38

 

תמ"א 38 – תכנית מתאר ארצית לחיזוק מבנים

שיטות הבנייה המיושנות, יחד עם פגעי מזג האוויר, בלאי מוגבר ונזקים שונים, הותירו מבנים רבים בישראל תחת סכנה מהותית מפני נזקי רעידת אדמה וקריסה ולאור מיקומה הגיאוגרפי של מדינת ישראל, הנמצא בסמוך לשבר הסורי אפריקאי, מדובר בחשש בר קיימא, אשר הצריך את מקבלי ההחלטות להיערך בהתאם.

בין הצעדים העיקריים שנקטה המדינה במטרה להיערך לרעידות אדמה, נמצאת תכנית המתאר הארצית מספר 38 (או בשמה המקוצר תמ"א 38), שמטרתה העיקרית היא לחזק את היסודות של מבנים ישנים (שקיבלו היתר בניה לפני ינואר 1980 או שאינם עומדים בתקן הישראלי של רעידות אדמה).

 

מה ההבדל בין תמ"א 38/1 לבין תמ"א 38/2?

עד כה תיארנו את תכנית תמ"א כפי שתוכננה במקור. עם יישום תכנית תמ"א 38 בפועל, התברר כי ישנם לא מעט מבנים אשר גם לאחר שיפוץ וחיזוק היסודות שלהם, עדיין לא יעמדו בתקן הנדרש להגנה מפני רעידות אדמה.

בהתאם לכך, נכנס תיקון לתמ"א 38 –תמ"א 38/2, המוכר גם בשמו "פינוי בינוי". במסגרת תמ"א 38/2 הבניין המיועד ייהרס כולו ובמקומו ייבנה בניין חדש, בשיטות בנייה מתקדמות ועל פי תקני ההנדסה המחמירים ביותר, הנוגעים לעמידותו של המבנה מפני רעידת אדמה.

 

כיצד מתחילים בתהליך תמ"א 38?

כפי שניתן להבין, תהליך תמ"א 38 הוא תהליך חשוב ומשמעותי עבור דיירי הבניין, אשר מלבד עניין הבטיחות והבטחת עמידות המבנה במקרה של רעידות אדמה, גם נהנים מעליית ערך הדירה שלהם. כדי להתחיל בתהליך תמ"א 38 יש לקבל את הסכמת הדיירים ולהתקשר עם לא מעט אנשי מקצוע ובראשם – עורך דין מומחה לתמ"א 38 – חיים פרטוש.

 

תפקידו של עורך דין תמ"א 38

תהליך תמ"א הוא תהליך מורכב וממושך ובכדי לוודא כי האינטרסים של הדיירים נשמרים מול תכניות היזם והקבלן המבצע, חשוב שיהיה לצידכם עורך דין תמ"א 38 מקצועי ומנוסה בתחום. במסגרת תפקידו של עורך הדין, יקבלו הדיירים ליווי משפטי מלא, שירות ניסוח ועריכת חוזים, בדיקת היתכנות התמורות המובטחות מול התב"ע ועוד.

 

לסיכום

תכניות תמ"א 38 נועדו לשפץ ולחזק מבנים מיושנים ולהתאים אותם אל תקני הבטיחות ההנדסיים המחמירים ובעיקר, בכל הקשור לעמידה בפני נזקי רעידת אדמה. ביצוע פרויקט תמ"א 38 נחשב למורכב וממושך ובכדי להבטיח את שמירת האינטרסים של הדיירים מול הקבלן והיזם, חשוב להיעזר בשירותיו של עורך דין מקרקעין בעל התמחות בחוקי תמ"א 38.

הבניין מתפרק? תמא 38 זה הפתרון

אולי תאהבו גם את:

החלפת מוצרי חשמל
החלפת מוצרי חשמל

מוצרי חשמל הם חלק בלתי נפרד מהחיים המודרניים. הם עוזרים לנו לבצע משימות יומיומיות כגון בישול, ניקיון, כביסה והאזנה למוזיקה. יחד עם זאת, מוצרי חשמל

קרא עוד »
קניית דירה
4 טיפים להשקעות נדל"ן

זקוקים לנתיב הכנסה נוסף? מרגישים שהעבודה שלכם לא מכניסה לכם כסף כפי שהייתם רוצים? יותר ויותר ישראלים פונים היום לפתרון האולטימטיבי: השקעות נדל"ן כדי להגדיל

קרא עוד »
איך להקים חברה באנגליה?

פעילות עסקית ברחבי העולם דורשת לעיתים את קיומן של חברות בינלאומיות. במיוחד כאשר מבצעים עסקים ממדינת ישראל, אשר אינה בעלת קשרים עסקיים או דיפלומטיים עם

קרא עוד »