מהי תאונת עבודה ומה הפיצויים שניתן לקבל?

תאונות עבודה מתרחשות בישראל בידי יום, לצערנו אף מידי שעה. בכל שנה יש כמה עשרות הרוגים בשל תאונות אלו. אך מהי תאונת עבודה? מהי ההגדרה שלה? וותר חשוב מכך מהו הפיצוי האפשרי במסגרת הביטוח הלאומי ומה הן האפשרויות במסגרת של תביעה פרטית?

 

מהי תאונת עבודה

תאונת עבודה היא אירוע הקורה במשך הזמן הנחשב כזמן עבודה. זהו אירוע שבו נגרם נזק פיזי גופני לאחד העובדים. בעת התרחשות שכזאת מומלץ לנפגע לבקש ייעוץ משפטי תאונות עבודה. החוק הישראלי מתייחס אל תאונת עבודה כל עוד היא מתרחשת במשך זמן העבודה וכן במקרה בו אדם נמצא מחוץ למקום העבודה בשליחות העסק.

כמו כן הדרך אל העבודה והדרך חזרה לבית בסיום יום העבודה נחשבים גם הם כזמן שבו תאונה תיחשב תאונת עבודה. בשנים האחרונות הורחב מונח תאונת הבודה גם כלפי מי שיוכי שחלה במחלה שמקורה במקום העבודה. למשל מי שסובל מבעיות בגבו לאחר שעבד לאורך תקופה בהרמת משאות כבדים.

כמו כן גם התעמרות של מעסיק בעובד באופן שתגרם לו בעיה נפשית תיחשב כיום כתאונת עבודה. תחת המעטפת של תאונות עבודה אפשר להכליל אירועים רבים ומקרים שונים שיש בהם לגרום לפגיעה פיזית בבריאות העובד. הגיבוי לתפיסה זאת נובע בין השאר מפעולת ועדת העבודה והרווחה שרטטה קווים למאבק בתאונות העבודה.

תאונות עבודה

פיצויים במסגרת החוק

כאשר אדם נפגע במהלך יום העבודה או בשל אירוע הקשור למקום העבודה ועקב כך הוא נדרש לטיפול רפואי ידרשו ממנו הגורמים המטפלים אישור המסיק לגבי תאונת העבודה, ב.ל 250 מכאן מתחיל מהלך שבו על העובד הנפגע להיות למעשה התובע ולהגיש את כלל הניירת על מנת לקבל את הפיצוי המגיע לו במסגרת הביטוח הלאומי.

חשוב להבין שחובת הדיווח חלה על הנפגע, הוא פונה אל הביטוח הלאומי ועליו להגיש את התביעה כולה בצורה מושלמת על פי הנדרש. במסגרת זאת יש לקבל גם את אישור המעסיק.

הפיצוי המוענק במקרה של תאונת עבודה הוא מוגבל בשני היבטים:

  • זמן הפיצוי – הפיצוי בגין תאונת עבודה מחושב על בסיס ימי עבודה. זמן המקסימום שעליו ניתן לקבל פיצוי בגין תאונת עבודה עומד על 90 יום. אם הפציעה ממשיכה מעבר לכך, יש צורך לגשת למסלולי פיצוי שונים.
  • סכום הפיצוי – סכום הפיצוי יעמוד על 75% מהשכר היומי הקבוע למי שנפגע, בסכום זה לא כוללים כל מרכיבי השכר ויש לכך מקסימום תשלום יומי שנכון לשנת 2022 עמד על 1141 ₪ ליום.

בכל מקרה של פניה לביטוח הלאומי יש חשיבות גדולה לליווי של ייעוץ משפטי תאונות עבודה. אם זאת בשל הרצון של המחוקק למגר את בעיית תאונות העבודה, ועדת העבודה והרווחה שרטטה קווים למאבק בתאונות העבודה.

 

פיצויים במסגרת תביעת נזיקין

בכל מקרה שבו נגרם נזק לעובד במהלך יום העבודה והוא חש שיש מקום לתביעה של מקום העבודה במסלול נוסף, הרי שעומדת לו הזכות להגיש תביעת נזיקין לבית המשפט כנגד המעסיק ומקום העבודה. זהו מסלול שונה הפונה ישירות לבית המשפט, לעומת הביטוח הלאומי כאן יכול המעסיק להגיש כתב הגנה ולהתנגד לתביעה זאת. זהו כאמור מהלך משפטי מלא ונדרש ליווי של עורך דין במקביל לייעוץ משפטי תאונות עבודה.

בצורת תביעה זאת על התובע להוכיח שהנתבע פעל ברשלנות ובאופן שלא מנע את הגורם לתאונה. מנגד יוכל לטעון הנתבע שבמעשיו של התובע היה אשם תורם ובכך להטיל חלק מהאשמה עליו. בסופו של דבר ישכלל בית המשפט את הנתונים ויקבע האם יש אכן נזק, במידה וכן יטיל את תשלום הפיצויים על הנתבע על בסיס פרמטרים שונים. חשוב להבין שהליך זה בניגוד לתביעת דמי עבודה יכול להמשך זמן רב.

ייעוץ משפטי תאונות עבודה

אולי תאהבו גם את:

תביעות נזקי גוף
הכל על תביעות נזקי הגוף

תאונות דרכים הן אחד הגורמים השכיחים לתביעות נזקי גוף בישראל. למעשה, על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, היו למעלה מ-23,000 תאונות דרכים שגרמו לפציעה בשנת

קרא עוד »