שינויים בצוואות קיימות – האם זה אפשרי?

התחום המשפטי העוסק בצוואות וירושות כולל מספר רב של סעיפים ותתי סעיפים שנועדו לתת מענה למגוון מצבים ושאלות שונות העלולות להתעורר במועד קיום הצוואה, כאשר העיקרון המנחה הוא לכבד את רצונו של המנוח. בנקודה זו עולה השאלה האם ניתן לשנות צוואות קיימות?

 

חוק הירושה

כל אדם צובר במהלך חייו הון ונכסים שונים, לגביהם הוא מעוניין לקבוע ולתכנן מראש כיצד ואיך בדיוק יחולקו לאחר פטירתו. בהתאם לכך, מערכת המשפט רואה חשיבות רבה בקיום רצונו של המנוח ומגדירה את התחום המשפטי של צוואות וירושות תחת חוק הירושה, המגדיר את מסמך הצוואה כמסמך משפטי מחייב.

את הצוואה ניתן לערוך ב – 4 דרכים: בכתב יד, בעל פה, בפני עדים ובפני רשות, כאשר ההמלצה הרווחת היא להיעזר בשירותיו של עו"ד מומחה בתחום – פיינברג מיכאל עו"ד. היות ואנשים רבים פועלים לכתיבת הצוואה שלהם זמן רב טרם מותם, כך שלא מעט דברים יכולים להשתנות לבינתיים, עולות לעיתים שאלות בנוגע לאפשרות לשנות צוואות קיימות.

 

שינוי צוואה קיימת בגיל מבוגר

כאמור, אנשים רבים פועלים לכתיבה מוקדמת של הצוואה שלהם וזאת מפני שאין אדם יודע מה העתיד צופן לו. יחד עם זאת, ייתכנו פערי זמן ניכרים בין זמן כתיבת הצוואה ועד לרגע בו היורשים יצטרכו לממש את הכתוב בה, כך שהמוריש יהיה מעוניין לעיתים לערוך ולשנות את הצוואה.

כעיקרון, גם לאחר כתיבת הצוואה, ניתן יהיה לשנות ולערוך אותה בהתאם לרצונו של המוריש. יחד עם זאת, על מנת למנוע סכסוכים ומחלוקות לגבי תוקף השינוי, במיוחד במקרה של אדם מבוגר או חולה, חשוב ומומלץ יהיה לבצע את השינוי באמצעות עו"ד מקצועי ולגבות את השינוי המבוקש בחוות דעת רפואית המעידה על כשירותו הבריאותית והנפשית של בעל הצוואה.

 

כיצד ניתן לשנות את הצוואה הקיימת?

לאור הרגישות שבדבר והפתח למעשי תרמית, חוק הירושה קובע (סעיף 36) כי ניתן יהיה לשנות את הצוואה הקיימת באמצעות השמדת הצוואה או באמצעות עריכת צוואה חדשה. במקרה בו בעל הצוואה מעוניין בביטולה, עליו יהיה לבצע זאת באותו אופן בו הצוואה נכתבה (באחת מ – 4 הדרכים המוזכרות לעיל).

 

שינוי הצוואה לאחר מותו של המוריש

במקרים מסוימים בהם לשון הצוואה אינה עולה בקנה אחד עם אומד דעת המצווה, בית המשפט יוכל להורות על שינויים בצוואה גם לאחר מותו של המוריש. ככל ובית המשפט אינו יצליח להעריך את אומד דעת המצווה, אזי שקיימת האפשרות כי הצוואה תבוטל.

 

לסיכום

תחום הירושות והצוואות נועד להסדיר עניינים עתידיים ובהתאם לכך, מתעוררות לעיתים מספר שאלות משפטיות, דוגמת האפשרות לשינויים בצוואה קיימת. ככלל, ניתן יהיה לשנות צוואה קיימת, ובמקרים מסוימים אף לאחר מותו של המצווה, כאשר בכל אחד מהמקרים הללו חשוב יהיה להתייעץ עם עו"ד מקצועי שיפעל לביטוי מיטבי של רצון המצווה.

שינויים בצוואות קיימות

אולי תאהבו גם את: