פיטורים – כל מה שעובד מפוטר צריך לדעת

ישנן סיבות רבות אשר יכולות להביא מעסיק לפטר עובד, החל בסיבות לוגיסטיות כגון צורך בצמצום הוצאות בעסק ועד סיבות יותר פרסונליות כגון חוסר התאמה מקצועית של העובד. אך בלא קשר לסיבה כל הליך של פיטורין חייב להיעשות על פי מערכת חוקים ברורה. אם אתם חוששים למקום העבודה שלכם חשוב שתדעו באילו מקרים פיטורים הם לא אופציה חוקית עבור המעסיק ואילו זכויות יש לעובד העומד בפני פיטורים.

 

מקרים בהם המעסיק אינו יכול לפטר עובד

החוק אינו יכול להעניק חסינות מוחלטת בפני פיטורים אך ישנם מקרים בהם החוק מעניק הגנה לעובדים מסוימים:

 

עובדים שמשרתים במילואים

עובדים שחזרו ממילואים מוגנים מפני פיטורים למשך 30 ימים מיום חזרתם.

 

משפחות שכולות של חללי צהל

משפחות ששכלו בן או בת משפחה ששירתו בצה"ל זכאים להגנה מפיטורים למשך השנה הראשונה מפטירת החלל.

 

נשים שעוברות טיפולי פוריות, נשים בהריון או נשים לאחר לידה

מעסיקים אינם יכולים לפטר עובדת אשר נאלצה להעדר ממקום עבודתה בשביל טיפולי פוריות. כמו כן לא ניתן לפטר עובדת בהריון או עובדת שילדה במהלך החודשיים האחרונים.

עובדים חולים או עובדים בעלי מוגבלויות

חל איסור לפטר עובד שנעדר ממקום עבודתו בשל מחלה כל עוד יש לו יתרה של ימי מחלה. כמו כן, בהתאם לחוק שוויון הזדמנויות לאנשים בעלי מוגבלויות, חל איסור לפטר עובד עקב לקות או מוגבלות שהוא סובל ממנה או לפטר עובד המטפל בבן משפחה הסובל ממוגבלות. יתר על כן המעסיק מחויב לבצע התאמות בכדי להתאים את מקום העבודה לצרכים של העובדים שלו.

 

שימוע לפני פיטורין

מקום העבודה מחויב לערוך לעובד שעומד בפני פיטורים שימוע. בהתאם לחוק הזימון לשימוע צריך להימסר בכתב מבעוד מועד ולכלול פירוט של הסיבות בגינן נשקל לסיים את העסקתו של העובד. בשימוע עצמו יש לוודא כי העובד מבין מדוע הוא עומד בפני פיטורים ולתת לו הזדמנות נאותה להסביר את עצמו. כמו כן זכותו של העובד להגיע לשימוע עם בן לוויה מטעמו, עורך דין או כל נציג אחר שיוכל לסייע לו. לאחר שהמעסיק שמע את הצד של העובד הוא נדרש לקחת מספר ימים לשקול את טענותיו של העובד בטרם יקבל החלטה. במידה והמעסיק לא עומד בתנאים הנדרשים ממנו מומלץ לפנות לסיוע משפטי.

 

זכויות המפוטר

במידה והעובד הינו בעל ותק של שנה לפחות הוא זכאי לפיצויי פיטורים מן המעסיק שלו אם פוטרתם בשבע השנים האחרונות ולא קיבלתם פיצויים מומלץ לפנות לעורך דין בעל התמחות מתאימה. עורך דין בעל התמחות בדיני עבודה יוכל לסייע לכם לקבל את הפיצויים שמגיעים לכם על פי חוק.

פיטורים הם נושא לא נעים אך אם תדעו את הזכויות שמגיעות לכם על פי חוק תוכלו לצמצם את חוסר הנעימות למינימום. לפרטים נוספים ויעוץ מקצועי פנו לעו"ד ליאת פייגל.

איש משפט

אולי תאהבו גם את:

טיפול בהטרדה במקום העבודה

בשנים האחרונות ישנה מגמה מבורכת, במסגרתה גוברת המודעות להטרדות ולהשלכות הקשות שלהן. במסגרת התהליך הזה, התבהר שהטרדות אינן רק התנהגויות בעלות מאפיינים פיזיים, כך שגם

קרא עוד »