עילות לפטור משירות צבאי

ישנם מספר עילות ממוקדות אשר בגינן ניתן לקבל פטור מלא מהשירות הצבאי החל על כל אזרח במדינת ישראל. עם זאת, ישנם מקרים בהם העילות של אדם אינן מתקבלות בעין יפה בקרב הגורמים האחראיים על כך בצה"ל, ועל כן חלה על אותו אדם חובת הגיוס גם אם אינו יכול לשרת.

אם כן, עולה השאלה מה עושים במקרים אלו, כיצד ניתן להתמודד עם הבעיה מול הצבא מבלי לגרום נזק חמור מדי לעצמנו או לקורות החיים שלנו? התשובה – עורך דין צבאי.

 

מהי עילה לפטור משירות צבאי?

התרגום החופשי של עילה הוא סיבה או נימוק. אם כן, כעת כבר אפשר להבין לבד שכאשר מדובר על עילות לפטור משירות צבאי, מדובר למעשה על נימוקים וסיבות לפטור מגיוס לצה"ל. פטור זה הוא למעשה מתן היתר רשמי מטעם הצבא, כי אותו אדם יכול שלא לעשות צבא אלא אם הוא בוחר לעשות זאת בהתנדבות.

אם זאת, כמות העילות לפטור משירות צבאי אינה בלתי מוגבלת, וקיימות רק מספר עילות ספציפיות שבגינן ניתן לקבל את הפטור המדובר.

 

אילו סוגי עילות לפטור משירות צבאי קיימות?

כאמור, כמות העילות שבגינן ניתן לקבל פטור מלא משירות צבאי היא מוגבלת, ומורכבת מארבעה סוגי עילות בלבד. או ארבע סיבות עיקריות ליתר דיוק. אם כן, העילות הקיימות שבגינן ניתן לקבל פטור מלא מחוק גיוס חובה הן:

  1. מצב משפחתי – במקרה בו מועמד לשירות ביטחון נמצא בנישואין או בהריון, הצבא רואה בכך עילה מספקת להעניק פטור מלא משירות צבאי.
  2. דת – עילה נוספת בגינה ניתן לקבל פטור מהצבא היא טעמים דתיים. עילה זו מבוססת על עובדות היסטוריות שבגינן חרדים ודתיים יכולים לקבל פטור מלא משירות צבאי תחת תנאים מסוימים.
  3. מצב רפואי – העילה המוצקה והחזקה ביותר לקבלת פטור מהצבא היא מקרים של מצב רפואי שאינו מאפשר למועמד לגיוס לשרת בצבא באופן גורף.
  4. מצפון – עילה נוספת, אך החלשה ביותר היא טעמי צפון. עילה זו מבוססת על המצפון אשר מועמד לשירות ביטחון אינו מוכן לשרת בשל חוסר מוסר, אידיאולוגיה ומצפון כמובן.

 

מה לעשות במקרה שלא קיבלו את העילה שלי לפטור משירות צבאי?

לדאבוננו, ישנם מקרים בהם צה"ל אינו מכיר בעילות כאלו ואחרות של מועמדים לשירות ביטחון גם אם העילות מוכחות וכנות. בדיוק לשם כך, נועדה חטיבה 14, כמו גן משרדים רבים אחרים של עורכי דין צבאיים. אם כן, חטיבה 14 היא למעשה משרד עורכי דין צבאיים, שהמטרה שלהם בין היתר, היא לסייע למועמדים לשירות ביטחון בעלי עילה לפטור משירות צבאי, אכן לקבל את הפטור המגיע להם על פי חוק.

זאת כמובן, על ידי הליכים משפטיים מול הצבא והבאת הוכחות מוצקות.

דיסקית

אולי תאהבו גם את:

מה העונש על נפקדות מהצבא?

כמו לאזרחים, גם לחיילים ישנן חובות וזכויות המלוות אותם במהלך השירות הצבאי. בין אם מדובר בחייל המשרת בשירות קרבי או בשירות של ג'ובניק, ישנם מעשים

קרא עוד »
התפרצות סכיזופרניה בצבא

 האם התפרצות של מחלת הסכיזופרניה במהלך שירות צבאי יכולה להיות קשורה לעצם השירות? חיילים אשר המחלה התפרצה אצלם בזמן הצבא טוענים פעמים רבות על קשר

קרא עוד »