לא רק לפני הסוף – מתי חשוב לכתוב צוואה?

צוואה היא אחד המסמכים המשפטיים החשובים עליו אדם חותם בחייו. במסגרת הצוואה האדם  מורה אדם למי יועבר רכושו לאחר מותו. באמצעות הצוואה ניתן לקבוע מראש מי יהיו היורשים ומה יהיה חלקם בעיזבון. הצוואה מאפשרת שמירה על האינטרסים הכלכליים של המשפחה ברכוש שצבר ולמנוע הפסדים כספיים. במאמר זה נעסוק בשאלה מתי ובאילו מצבים חשוב לערוך צוואה.

 

כבר בגיל צעיר

בהעדר צוואה תקפה, העיזבון יחולק על פי סדר הירושה כפי שהוא נקבע בחוק. הדבר לעיתים קרובות עשוי שלא לתאום את רצון המצווה. במשך שנים רבות היה נהוג לערוך צוואה בעיקר גיל מבוגר אולם, בשנים האחרונות הולכת וגדלה המודעות לחשיבות של עריכת צוואה כבר בגיל צעיר, גם אם לא נצבר רכוש רב. החשיבות עולה במקרם ספציפיים לגביהם נדון כעת.

יְרוּשָׁה

פרידה וגירושין

לבני זוג המנהלים משק בית משותף כדאי לערוך צוואה הדדית בה קיים חיוב הדדי ביניהם באופן שמגביל את  יכולתם לשנות את הצוואה. כאשר בני זוג מחליטים להתגרש, הם לרוב אינם מעוניינים כי בן הזוג ממנו הם נפרדים יירש אותם.

חשוב להבין שכל עוד לא ניתן גט ובהעדר צוואה, בני הזוג יורשים זה את זו. בכל מקרה של פרידה חשוב לערוך צוואה ולקבע את אופן חלוקת הרכוש. למידע נוסף בנושא ניתן לפנות לשירותי עורך דין ירושה מומלץ בקרית אונו המתמחה בתחום.

 

ידועים בציבור

גם במקרה של ידועים בציבור מומלץ מאוד לערוך צוואה בלי קשר לגיל בני הזוג ולמצב בריאותם. אמנם, דיני הירושה באופן עקרוני חלים על זוגות ידועים בציבור, אך מדובר בסטטוס שנחשב לטעון הוכחה. הדבר עלול להצית מאבק משפטי לאחר הפטירה מול היורשים האחרים. עריכת צוואה על ידי ידועים בציבור מאפשרת לקבע את זכות הירושה ההדדית באופן ברור.

 

בני זוג עם ילדים

דווקא כאשר מדובר בזוג שיש לו ילדים קטינים כדאי ורצוי לערוך צוואה. במקרה בו נפטר אחד מבני הזוג, הילדים הקטינים הופכים להיות יורשים  והם אינם יכולים להסתלק מחלקם בירושה כפי שבגירים יכולים לעשות. על מנת להקל על ניהול הנכסים עבור הילדים ניתן להגדיר בצוואה את אופן ניהול הרכוש ולקבע גם את מעמד בני הזוג בנכסים עד שהילדים גדלים ואף לאחר מכן.

יְרוּשָׁה

צבירה של רכוש רב

במקרים בהם אדם צבר רכוש רב והרכוש מפוזר על פני מגוון של נכסים והשקעות שונות, חשוב גם כן לערוך צוואה ללא קשר לגילו של המצווה. הצוואה תאפשר להגדיר באופן ברור את היורשים ואת אופן החלוקה של חלקם בעיזבון ולמנוע מחלוקות וסכסוכי ירושה. הדבר חשוב במיוחד כאשר יש רצון לשמר עסקים משפחתיים ובמסגרת הצוואה יש להגדיר למי יועבר הניהול.

 

ליווי משפטי בעריכת צוואה

למסמך הצוואה משמעויות כלכלית מרחיקת לכת על המשפחה וחשוב לערוך את הצוואה באופן שיפחית את הסיכון לערעורים עליה. לכן חשוב לקבל ליווי משפטי של עורך דין מנוסה בתחום ולהבטיח כי הצוואה  תשקף את רצונו של המצווה. הדבר יכול לסייע  למנוע מאבקי ירושה מכערים בעתיד שיובילו הן לקרע משפחתי והן להפסדים כלכליים.

יְרוּשָׁה

אולי תאהבו גם את: