הקשחת תנאי הקבלה לדרכון פורטוגלי עבור מגורשי ספרד

הצעת חוק חדשה, מבקשת להקשיח את תנאי החוק, המעניק אזרחות לצאצאי מגורשי ספרד ופורטוגל.

לפי הצעת החוק, החל מינואר 2022, יתבקשו צאצאי המגורשים שיגישו בקשת אזרחות, לגור במשך שנתיים בפורטוגל, לפני שיוכלו לקבל את האזרחות המיוחלת.

 

הרקע להקשחת החוק

הקשחת החוק, נעשית על רקע העניין שהתפתח בישראל, סביב האזרחות הפורטוגלית, אשר הציגה את הדרכון הפורטוגלי, ככרטיס כניסה לאיחוד האירופאי. הדרך בה שווק הדרכון, דומה לדרך בה משווק מוצר צריכה, דרך זו מפחיתה מערכו, ואף פוגעת בכבוד הלאומי של הפורטוגלים. מגישי הצעת החוק, חשים שיש זילות במטרה שלשמה החל רעיון הדרכונים, שהוא חיזוק הקשר של צאצאי המגורשים עם פורטוגל, ותיקון העוול ההיסטורי.

רוב האזרחים הישראלים שזכו בדרכון פורטוגלי, אינם מתכוונים להשתקע במדינה וחסרי כל זיקה למקום. עובדה זו מהווה עלבון, לרצון הטוב שהפגינו הפורטוגלים, בהענקת האפשרות לאזרחות פורטוגלית עבור צאצאי המגורשים, ואינה משרתת את מטרתה – חיזוק פורטוגל על ידי הגירה חיצונית.

 

סיכויי הצעת החוק להתקבל

הצעת החוק עדיין לא עברה, אולם סיכוייה להתקבל גבוהים, כיוון שהיא הוגשה על ידי מפלגת השלטון. ההצעה זוכה לתמיכה רבה בקרב הפרלמנט הפורטוגלי, והסיכוי לחקיקה גבוה, אם כי הנוסח הסופי, עשוי עוד להשתנות והיא כפופה בנוסף, גם לאישור הנשיא. הקשחת החוק נובעת מכך, שספרד נקטה בהקשחה דומה, עבור אלו המבקשים להוציא דרכון ספרדי. הקשחת החוק הספרדי, כוללת גם דרישה לעבור מבחן בספרדית ולחתום בפני נוטריון בספרד, על תצהיר.

 

הקולות המתנגדים

הקולות המתנגדים להקשחת החוק, טוענים כי הדרכונים המונפקים לצאצאי המגורשים, הם בבחינת תיקון עוול היסטורי. הקולות המתנגדים, כוללים גם גופים יהודים שונים, המתייחסים להצעת החוק בתרעומת, ואף רומזים על מניעים אנטישמיים שיש בה. הפורטוגלים ערים להתנהלות של החברות הישראליות, המציעות ליווי בהשגת הדרכון הפורטוגלי, וככל שהם מבחינים בפרסום מאסיבי יותר, הסבירות שהם יקשיחו את החוק, גבוהה יותר.

 

נכון להיום

נכון להיום המציאות היא, שכל ישראלי המעוניין בהוצאת דרכון פורטוגלי, יכול לפעול לשם כך עד תחילת ינואר 2022. התהליך שעד היום, הסתיים בכך שכמעט כל המתחילים בו, אכן קיבלו בסופו אזרחות פורטוגלית, יהפוך למורכב יותר, ולכן סיכויי הצלחתו ירדו, באופן דרסטי. כל מי שיגיש בקשה לאחר שינוי החוק, יצטרך להשקיע ולהוסיף הוכחות, מסמכים ומשאבים רבים יותר, בהליכי בקשת האזרחות, ויתכן שעד אישור החוק, יוספו הקשחות נוספות.

 

לסכום

הקשחת החוק, לקבלת אזרחות פורטוגלית, נעשית על רקע העניין שהתפתח בישראל, סביב אזרחות זו, אשר הציגה את הדרכון הפורטוגלי, כאפשרות לישראלים להיות בעלי אזרחות אירופאית. הצעת החוק עדיין לא עברה, אולם סיכוייה להתקבל גבוהים, למרות שיש גם קולות המתנגדים להקשחה. נכון להיום, המעוניינים בהוצאת אזרחות פורטוגלית, יכולים לפעול לכך, עד תחילת ינואר 2022,

 

 

מסמך מעבר

אולי תאהבו גם את: