הכרה עם דיני מקרקעין ובניה להימנעות מנזקי רכוש

דיני מקרקעין, כמו גם דינים מקצועיים הקשורים לענף הבנייה, קשורים באופן ישיר לדיני מקרקעין.

אם אתם בעלים של נכס, או שוכרים נכס הנמצא באחריותכם, בין אם זה עסק, או דירה, אתם צריכים להכיר את החובה שלכם בתור בעלים ואת מידת החשיפה שלכם לתביעות, אם לא תכירו את הדינים האמורים.

בנוסף, גם אם בנכס שלכם מתבצעות עבודות שיפוצים למשל, כדאי שתדעו מה צפוי לכם אם מישהו ינזק כתוצאה מעבודות אלה ומי יכול לעזור לכם להתמודד עם המצב.

 

זכויותיו של בעל מקרקעין

החוק קובע כי יש לאפשר לבעל מקרקעין, או שוכר מקרקעין, ליהנות מהנכס אשר ברשותו.

סעיף 44 בפקודת נזיקין קובע, כי הפרעה לשימוש סביר של אדם במקרקעין שברשותו מהווה עוולה נזיקית כלפיו.

כך למשל, בעל דירה, אש מתחת לביתו נפתחה מסעדה, עשוי לסבול מהרעש, מתנועת העוברים והשבים ולהגיע למצב שהילדים מתקשים לישון בלילה בגלל הרעש, ייתכן כי אורחי המסעדה נוהגים לעשן סיגריות מתחת לחלון וכך פוגעים באיכות האוויר שהוא ובני משפחתו נושמים ועוד.

כך ייתכן כי בעל המסעדה יהיה אחראי כלפי הדיירים שנפגעו בגלל הפעילות המתקיימת בשטח אשר באחריותו.

כך למשל, גם לגבי בניין שנבנה באופן המסתיר לבניין השכן את הנוף, או את השמש, בעליו עשויים להיות חשופים בפני תביעת נזיקין מטעם הדיירים שהפסידו את הנוף שהיה להם קודם לכן.

 

אחריותו של בעל מקרקעין

מנגד, קיימת אחריותו של בעל מקרקעין, בעינה הוא צריך להיזהר ולהכיר היטב את חוקי הנזיקין, כדי שלא להיות חשוף לתביעה.

בעל מקרקעין יכול להיות בעל המסעדה, שגורמת הפרעה לדיירים שגרים בקרבת מקום, או בעל שטח, שמחליט לבנות בניין גבוה, שחוסם את הנוף לדיירי הבניין השכן ועוד.

אבל אחריות מעניינת נוספת של בעלי מקרקעין, נוגעת דווקא לנושא השיפוצים והבנייה.

 

דיני נזיקין בהקשר לעבודות בנייה ושיפוצים

עבודות שיפוצים יכולות להתבצע בבית פרטי, או בניין מגורים, בבית עסק או באתר בנייה, אך חשוב לדעת כי דיני נזיקין חלים בכל אחד מהמקרים הנ"ל:

  1. האחראים על אתר בנייה אחראים על כל נזק שיגרם לרכוש, או לאדם בעקבות עבודות בנייה, בעיקר אם לא נקטו בכל הצעדים הדרושים כדי למנוע אפשרות של נזק, אבל גם אם למשל נכנס אדם זר לאתר הבנייה ללא אישור ונגרם לו נזק.
  2. אנשים שמזמינים עבודת שיפוצים בבית, או בעסק שלהם, עשויים להיחשב אחראים לנזק שנגרם לאדם או רכוש בעקבות העבודות הללו (למשל אם נופל חפץ כבד מקומה גובהה על עובר אורח, או קורס קיר של השכנים בגלל עבודות השיפוצים), גם אם הנזק נגרם בגלל רשלנות של הקבלן, או השיפוצניק.

 

לסיכום

כל אדם אשר נכס, או מקרקעים נמצא באחריותו צריך להכיר את הדינים החשובים הללו, שכן הוא עשוי להיקלע למצב מורכב מאוד מתוך חוסר ידיעה. לפרטים נוספים לחצו כאן: https://www.sultanlaw.co.il

 

משקל עם כסף ושעון

אולי תאהבו גם את:

עורך דין לפינוי בינוי
עורך דין לפינוי בינוי

אתם חושבים שהגיע הזמן לקדם פרויקט של פינוי בינוי בבניין שבו אתם גרים? היו לכם לא מעט דיונים בנושא עם השכנים ונדמה שהגעתם להסכמה? אם

קרא עוד »
טיפים לקניית דירה

במציאות של ישראל בשנת 2020 קניית דירה הפכה להיות הגשמת חלום, גם אם יש לא מעט פרויקטים ממשלתים שמנסים להקל על הרבה זוגות צעירים לרכוש

קרא עוד »
עורך דין מקרקעין

אם יש משהו שניתן לומר על רוב הישראלים, זה הרצון שלנו לקנות דירה. אנחנו אומנם חיים, בתור סטודנטים, בלא מעט דירות שכורות, אך בשלב מסוים

קרא עוד »