מה החוק הנוגע לשימוש בחומרים טבעיים במקום תרופות

במהלך המאות התשע עשרה והעשרים, חלה התקדמות מטאורית בתחום הרפואי. ההתקדמות נגעה לשני תחומים עיקריים – שינוי הרגלי הניקיון וההיגיינה מצד אחד, ומצד שני המצאה של תרופות חדשות המסייעות לפתרון של בעיות רפואיות שונות. עם השנים התפתחו נורמות מסוימות באשר להתנהלות של שני הצדדים – הן של הרופאים והרוקחים והן של החולים, בכל האמור בשימוש בתרופות. מהו התפקיד של כל אחד מהשותפים לפעולה הרפואית? מה קורה אם לתרופה מסוימת יש תחליף טבעי שאיננו תרופתי? מה החוק הנוגע לשימוש בחומרים טבעיים במקום תרופות? בשורות הבאות נעסוק בצורה קצרה ותמציתית בנושא רחב מאד – תחליפי תרופות והמעמד החוקי שלהם.

 

רופא, רוקח ומטופל והתפקידים שלהם

בתהליך הטיפול בבעיות רפואיות שונות יש שלושה שותפים – המטופל, הרופא והרוקח. המטופל מגיע לרופא, וזה מאבחן את הבעיה הרפואית שממנה סובל המטופל. בהתאם לאבחנה, הרופא רושם את התרופות המתאימות ביותר, על פי מיטב ידיעתו, לטיפול בבעיה. עם המרשם הזה המטופל מגיע לרוקח, שאמור להנפיק לו את התרופה המתאימה על פי המרשם. לכאורה, תפקידו של הרוקח הוא טכני בלבד – הנפקת תרופות. למעשה, הרוקח הוא תחנה נוספת המפקחת על המטופל.

לא אחת קורה שרופא רשם למטופל תרופה מסוימת שעלולה לפגוע בו, אם היא מצורפת לתרופה אחרת שאותה נוטל המטופל גם כן על פי מרשם. רוקח טוב אמור לשים לב לדברים הללו. עם זאת, רוקח לא אמור לייעץ למטופל ובוודאי שלא למנוע ממנו לקחת תרופה כזאת או אחרת שנרשמה על ידי הרופא. זאת, בעיקר אם מדובר בבעיה רפואית מסכנת חיים. בבעיות אחרות, כדוגמת שפיכה מוקדמת או בעיות אחרות בתחום המיני, ניתן לקבל עצה מרוקח. ועדיין, יש צורך להתחשב בדעתו של הרופא בדרך למציאת פתרון הולם לבעיה.

 

תחליף טבעי לתרופה ייעוץ רפואי

אחד המאפיינים של עידן האינטרנט הוא היכולת של כל מטופל לחקור את המצב שלו בכוחות עצמו ולהגיע למסקנות. אם בעבר הרופא היה מקור המידע היחיד, הרי שנכון להיום יכול מטופל היודע ומתמצא באינטרנט להגיע למסקנות משל עצמו. ואכן, לא אחת קורה שמטופל מוצא אופציות אחרות, טבעיות, לטיפול בבעיה הפיזיולוגית שלו. זאת, בניגוד להמלצת הרופא. לכאורה, כל מטופל יכול לרכוש כל תכשיר טבעי שנראה לו איכותי. המטופל יכול אפילו להחליף את התרופה שנרשמה לו על ידי הרופא בתכשיר הטבעי.

עם זאת, אותו מטופל מסכן את עצמו בחשיפה לתכשיר שהערך שלו נתון בספק, כשמנגד יש תרופה שההשפעה שלה מוכחת. לרופא אין סמכות לייעץ לחולה להפסיק להשתמש בתרופה, במיוחד אם מדובר בתרופה מצילת חיים. עם זאת, הוא יכול להמליץ על טיפולים אלטרנטיביים נוספים. גם לרוקח אין סמכות חוקית להמליץ על תרופות טבעיות או תכשירים, אלא כתוספת לטיפול תרופתי ובתנאי שהשימוש בתכשיר הטבעי לא יפגע בהשפעה הרצויה של התרופה.

 

אולי תאהבו גם את: