הורות משותפת – מדריך למתגרש

גירושין אמורים להפריד בין בני הזוג, הדירה המשותפת נמכרת, הרכוש המשותף מתחלק וכל אחד הולך לדרכו. אלא שבני הזוג ממשיכים להיות קשורים זה לזה ביקרים מכל – הילדים. המצב הזה עלול להיות בעייתי, שני בני הזוג אינם רוצים עוד זה בחברתו של זה ובכל זאת רובצת עליהם משימה משותפת שמחייבת קשר והסכמות על נושאים חשובים. אחד המודלים שמסדירים את העניין הוא "ההורות המשותפת", שמחלק את הנטל באופן שווה בין ההורים. הסכם שנחתם אצל עו"ד ויש לו מעמד מחייב מבחינה משפטית.

הורות משותפת– מה זה אומר

מודל ההורות המשותפת מסדיר את האחריות של ההורים כלפי הילדים בצורה שוויונית. היתרונות של המודל ברורים: הוא מצמצם משמעותית את המריבות בין בני הזוג (שהרי ישנו קריטריון ברור להסרת החובות השונים – שוויון) ומאפשר לילד לשמור על יחסים קרובים ככל האפשר עם שני הוריו גם לאחר הגירושים (דבר שיכול להשפיע לטובה על התפתחותו הרגשית).

במקרה ה"רגיל" האחריות לילדים מתחלקת ע"פ החוק ה"יבש". הזכות והחובה לשהות ולגור עם הילדים (משמורת) ניתנת בדרך כלל לאם (עד גיל שש באופן אוטומטי), והאב נושא באחריות הכלכלית לילדים (חובת המזונות). כשמסכימים על "הורות משותפת" מוותרים על נקודות הפתיחה הללו.

אבא וילדה

על מה צריך לחשוב לפני

חתימה על הסכם הורות משותפת מצריכה לבחון את השלכותיו. הורות משותפת מחייבת להמשיך ולהתנהל יחד, שכן ההורים מגדלים את הילדים יחד ולא כל אחד בעצמו. בנוסף, ההורים יצטרכו להמשיך לגור באותו אזור. אם המשקעים בין ההורים לא מאפשרים ניהול של קשר כזה עדיף לוותר על המודל.

עניין נוסף הוא ההשלכות הכלכליות של הורות משותפת. האם עלולה להפסיד מהמודל (שכן המזונות עלולים לפחות), אלא שאם נבחן את ההסדר לעומק נגלה שהיא יכולה למצוא בו הזדמנויות. האפשרות לשהות פחות עם הילדים, עקב חלוקת המשמורת השוויונית, מפנה לה זמן שהיא תוכל להשקיע בעבודתה. והיא תוכל לעבוד גם במשרות שאינן "משרות אם". כך היא תוכל להרוויח מהמודל למרות ההפסד האפשרי של חלק מדמי המזונות. כדי להבין את ההשלכות הכלכליות של ההחלטה יש לערוך תכנון פיננסי מדוקדק של ההוצאות הצפויות מגידול אל הילדים אל מול הרווח שיכול לנבוע מההורות המשותפת (יחד עם הצרכים של בני הזוג). יש להדגיש שחלוקה שוויונית יותר של המשמורת לא תמיד גורמת לשינוי בסכום המזונות.

יתרון נוסף של ההורות המשותפת היא היכולת לפעול במשותף גם בנושאים אחרים. חלוקת רכוש בגירושין מסוג כזה יכולה להיות קלה ויעילה יותר.

לסיכום, אם ההורים מחליטים שהם יכולים להמשיך לפעול בצורה משותפת בעניינים הנוגעים לילדים, והסכם עדיף בניהם על ההסדרים הלא שוויוניים שמציע החוק היבש מומלץ להם לבחון ברצינות את האפשרות לחתימה על הסכם להורות משותפת. לפני החתימה על ההסכם יש לבחון את ההשלכות הכלכליות שלו.

אולי תאהבו גם את:

מזונות ילדים

כמה דגשים חשובים על מזונות ילדים : מזונות ילדים הם הזכות של הילד ולא של ההורה, מכאן כי כל החלטה בנוגע למזונות אותם משלמים הם

קרא עוד »