מהן ההשלכות המשפטיות של נפקדות מהצבא?

צבא ההגנה לישראל פועל בשיטת צבא העם, במסגרתה הלב הפועם של הצבא מבוסס על חיילי השירות הסדיר. כדי ששיטת צבא העם תוכל להצליח להבטיח את קיומו של צבא מתפקד, קיימים נהלים נוקשים שנועדו להבטיח שהחיילים מתייצבים לתפקידם כראוי. בהתאם, במקרה שחיילים נעדרים מסיבה לא מוצדקת, באופן שעונה להגדרות נפקדות או עריקות – הצבא נוקט בצעדים משמעותיים מול אותם חיילים. במאמר הקרוב, נעסוק בהשלכות המשפטיות של נפקדות מהצבא.

 

מהי נפקדות מהצבא?

נפקדות מהצבא מוגדרת כעבירה צבאית במסגרתה חייל בסדיר או במילואים לא מתייצב במקום בו הוא נדרש להתייצב במשך תקופה של עד 21 ימים מהרגע שנקרא. במקרים בהם ההיעדרות נמשכת 21 ימים ולמעלה מכך, העבירה מוגדרת כעריקות והיא בעלת השלכות משפטיות קשות יותר ביחס לנפקדות. חשוב להבהיר, אמנם עבירת נפקדות היא קלה יותר מעריקות, אך גם כן עשויה להיות בעלות השלכות משמעותיות על מי שנמצא אשם בעבירה, לרבות עונשי מאסר והשפעה משמעותית על המשך השירות הצבאי.

 

סוגי נפקדות

כאמור, היעדרות שעונה להגדרת הנפקדות היא כזאת שנמשכת עד 21 ימים. יחד עם זאת, קיימת מעין חלוקה ל-2 סוגי נפקדות, כך שכל סוג טומן בחובו מידות חומרה וענישה שונות:

·         נפקדות קלה

הסוג הראשון נוגע להיעדרות שנמשכת עד 24 שעות והיא מוגדרת כנפקדות קלה. למעשה, ברוב המקרים נפקדות מסוג זה מתרחשת כאשר חייל מאחר לבסיס או למשימה שלו. במקרים כאלו, החייל עדיין ממשיך לקבל שכר עבור הזמן בו הוא נפקד, עדיין זכאי לזכויות שלו וכן הפז"ם ממשיך לדפוק. באשר לענישה, ברוב המקרים המקרה יטופל ביחידה, והענישה תושת על פי המקרה הספציפי ועל פי מעמדו של החייל.

·         עבירת נפקדות

עבירת נפקדות נוגעת להיעדרות שנמשכת מעל 24 שעות ועד 21 ימים. במקרים כאלו, זמן ההיעדרות לא נספר במניין ימי השירות להם החייל מחויב, ובהתאם השחרור יידחה לפי מספר ימי הנפקדות. נוסף על כך, עבור ימי הנפקדות לא יתקבל שכר. כמו כן, עבור נפקדות ניתן להשית ענישה קשה של עד 35 ימי מחבוש, כאשר גם ימים אלו לא ייספרו כימי שירות ויביאו לדחיית השחרור. חשוב לזכור, עבירת הנפקדות חלה על חיילי סדיר ועל חיילי מילואים כאחד. אצל חיילי מילואים, עבירת הנפקדות מתדרדרת לכדי עבירת עריקות לאחר 15 ימים.

 

השלכות משפטיות ופליליות

בניגוד לעבירת עריקות, נפקדות לא כוללת רישום פלילי, לא נידונה בבית משפט צבאי ולא מוגש כתב אישום במסגרתה. עם זאת, עדיין ניתן לקבל עונשים משמעותיים, עד 35 ימי מחבוש, שעשויים להינתן במסגרת היחידה. נוסף על כך, סביר להניח שעבירת נפקדות תוביל להשלכות הנוגעות למעמד של החייל ביחידה ולתפקידים שהוא יכול לאייש בה.

 

נפקדות – הגדרות והשלכות משפטיות

נפקדות היא עבירה שנוגעת להיעדרות מהשירות הצבאי שנמשכת עד 21 ימים. לא קיימות השלכות פליליות לעבירת נפקדות, אך היא עשויה להוביל לענישה משמעותית, לרבות ימי מחבוש, דחיית השחרור ופגיעה במעמד החייל ביחידה.

צבא ישראל

אולי תאהבו גם את:

מה העונש על נפקדות מהצבא?

כמו לאזרחים, גם לחיילים ישנן חובות וזכויות המלוות אותם במהלך השירות הצבאי. בין אם מדובר בחייל המשרת בשירות קרבי או בשירות של ג'ובניק, ישנם מעשים

קרא עוד »
התפרצות סכיזופרניה בצבא

 האם התפרצות של מחלת הסכיזופרניה במהלך שירות צבאי יכולה להיות קשורה לעצם השירות? חיילים אשר המחלה התפרצה אצלם בזמן הצבא טוענים פעמים רבות על קשר

קרא עוד »