באילו מקרים נצטרך לקבל אישור נוטריוני?

מקצוע הנוטריון הוא מקצוע עתיק יומין שעבר תהפוכות רבות. בעוד שבעבר היה נהוג מאוד להשתמש בנוטריון לכמעט כל מסמך משפטי (וזאת בשל כך שאנשים רבים לא ידעו קרוא וכתוב, ולכן לא יכלו לכתוב ולחתום בעצמם על חוזים ומסמכים משפטיים), כיום מקצוע זה נשמר למקרים ייחודיים מאוד – בהם יש צורך באישור משפטי בעל תוקף מוגבר מסיבות שונות שיפורטו במאמר זה.

 

מיהו הנוטריון?

כפי שנכתב לעיל, מקצוע הנוטריון הוא מקצוע ותיק מאוד, שמהווה תת התמחות בתוך מקצוע עריכת הדין. נוטריון הוא עורך דין לכל דבר ועניין, שצבר וותק בתפקידו ועבר הסמכה ייחודית על ידי משרד המשפטים לאימות, אישור ועריכה של מסמכים משפטיים הדורשים אישור נוטריוני לפי החוק.

נוֹטָרִיוֹן

מהו אישור נוטריוני?

אישור נוטריוני הוא אישור על תוקף ומהימנות מסמך משפטי מסוים, בדגש על תוקף ומהימנות החתימה של מי שחתום על המסמך. חתימת הנוטריון על מסמך משפטי מקנה לו מעמד ראייתי מיוחד – והוא מעמד של מסמך ציבורי – מסמך שנחשב כראיה תקפה בבית המשפט (או בפני רשויות אחרות), וקשה מאוד לערער על הכתוב בו.

אישור הנוטריון רלוונטי גם לזהותו של החותם (הנוטריון מאשר שמי שחתום על המסמך הוא מי שחתם עליו בפועל, וזאת בכדי למנוע מצבים של זיוף חתימות על מסמכים חשובים), וגם לתוקף חתימתו  (הנוטריון מאשר שהאדם החתום חתם על המסמך מתוך צלילות הדעת וללא לחצים יוצאי דופן שמובילים לכך שהמסמך נעדר תוקף משפטי).

 

באילו מקרים נצטרך לקבל אישור נוטריוני?

אישור נוטריוני נדרש במקרים בהם יש צורך בוודאות יוצאת דופן באשר למהימנות המסמך המוצג. מקרים אלו יכולים לכלול בתוכם מצבים מגוונים ושונים.

 

שתי דוגמאות למסמכים שדורשים חתימה של נוטריון:

  1. צוואה נוטריונית: צוואה היא מסמך שנערך ונחתם על ידי אדם, וזאת בכדי להסדיר את חלוקת הרכוש שלו בין קרוביו לאחר מותו. אחת הבעיות בצוואות היא שהן רלוונטיות רק במקרה בו האדם שחתם עליהם כבר איננו בין החיים – ולכן ישנם סכסוכים משפטיים רבים סביב שאלת המהימנות של הכתוב בצוואה.

חתימת נוטריון על צוואה סוגרת את הדלת על סכסוכים אלו, והופכת את תוכן הצוואה לבלתי ניתן לערעור בבית המשפט.

2 . הסכם ממון: הסכם ממון הוא הסכם שנחתם בין בני זוג, וקובע את אופן חלוקת הרכוש ביניהם במקרה בו ייפרדו או יתגרשו. מסמך זה מהווה מרכז לדיונים משפטיים רבים לגבי מהימנותו (בעיקר על ידי צדדים שמתכחשים               להסכם עליו חתמו), ולכן יש חובה לערוך אותו מול נוטריון שיוודא שמדובר במסמך שמשקף את רצון הצדדים.

 

לסיכום,

אישור נוטריוני איננו נדרש לכל מסמך משפטי באשר הוא, אלא רלוונטי רק למסמכים משפטיים ייחודיים שדורשים וודאות יתרה לגבי תוקף החתימה הנמצאת עליהם. אם אתם לא בטוחים אם המסמך שלכם דורש אישור נוטריון או לא – אתם מוזמנים להתקשר אלינו לוודא.

אישור נוטריוני

אולי תאהבו גם את:

עורך דין לפינוי בינוי
עורך דין לפינוי בינוי

אתם חושבים שהגיע הזמן לקדם פרויקט של פינוי בינוי בבניין שבו אתם גרים? היו לכם לא מעט דיונים בנושא עם השכנים ונדמה שהגעתם להסכמה? אם

קרא עוד »
טיפים לקניית דירה

במציאות של ישראל בשנת 2020 קניית דירה הפכה להיות הגשמת חלום, גם אם יש לא מעט פרויקטים ממשלתים שמנסים להקל על הרבה זוגות צעירים לרכוש

קרא עוד »
עורך דין מקרקעין

אם יש משהו שניתן לומר על רוב הישראלים, זה הרצון שלנו לקנות דירה. אנחנו אומנם חיים, בתור סטודנטים, בלא מעט דירות שכורות, אך בשלב מסוים

קרא עוד »